• 1402/12/09
  • - تعداد بازدید: 27
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی

مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی

  مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی

به انگلیسی: Knowledge management - KM به معنای در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است، به گونه‌ای که به هنگام نیاز، در اختیار افرادی که نیازمند آن‌ها هستند، قرار گیرند تا آن‌ها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و مؤثرتر انجام دهند. مدیریت دانش، شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش و تطبیق بینش‌ها و تجارب در سازمان می‌باشد.

  انواع دانش از نگاه مدیریت دانش

حالا که با نحوۀ شکل‌گیری دانش آشنا شدید به یکی از مباحث اولیه در مدیریت دانش یعنی تعریف انواع دانش می‌پردازیم. جالب است بدانید دانشمندان، محققین و حتی فیلسوفان، از دیدگاه‌های مختلف ده‌ها دسته‌بندی برای دانش ارائه کرده‌اند. مثلاً از دید مالکیت (فردی، گروهی و سازمانی)، از دید قابلیت بیان و انتقال (ضمنی و آشکار) و از دید ماهیت (مفهومی و  فرآیندی). هیچ‌کدام از این نوع دسته‌بندی‌ها اشتباه نیست و هرکدام از این‌ها در جای خود باید به‌کارگرفته شود. انواع دانش که در ادامه به آنها می‌پردازیم کاربردی‌ترین موارد برای دسته‌بندی دانش در حوزۀ مدیریت دانش هستند. در این بخش سعی کرده‌ایم هرکدام از آن‌ها را با مثال‌های عینی برای شما ملموس‌تر کنیم تا بتوانید به‌راحتی بین انواع دانش تفکیک قائل شوید.

دانش آشکار‌شدنی (Implicit knowledge)

برخی از دانشمندان و خبرگان حوزه مدیریت دانش، دانش ضمنی و دانش آشکارشدنی را معادل هم در نظر می‌گیرند، اما معمولا آن را نوعی از دانش می‌دانند که علی‌رغم شباهت به دانش ضمنی، قابلیت مستند شدن دارد. تدوین دانش آشکارشدنی سخت، ولی در اغلب اوقات امکان‌پذیر و دارای توجیه اقتصادی است.

مثال: یک آشپز خبره می‌تواند بخش مهمی از دانش ضمنی خود (نحوه پخت غذایی خاص) را در یک دستور پخت کامل بنویسد. هر قدر نگارش این دستور پخت بادقت بیشتری انجام شود طبیعتاً جزئیات بیشتری از دانش آشپز در آن گنجانده می‌شود. برای درک بهتر این مطلب می‌توانید داستان جذاب آشپز ایتالیایی و استخراج دانش او را مطالعه کنید.

چرا مدیریت دانش مهم است؟

شاید برای اهمیت مدیریت دانش همین بس که بگوییم می‌تواند راندمان و توانایی تصمیم‌گیری چابک در سازمان را بالا ببرد. البته این اهمیت وقتی خودنمایی می‌کند که در بازار رقابتی‌تری فعالیت می‌کنید و نیاز است برای عقب نماندن از رقبا و پیشی‌گرفتن از آن‌ها روش‌های هوشمندانه و انعطاف‌پذیرتری را پیش بگیرید؛ چراکه شما باید توانایی تشخیص مسائل قبل از مواجهه با آنها را داشته باشید و بتوانید به‌سرعت اطلاعات جدید را کسب و به نوآوری‌های جدید پاسخ دهید. اما ازآنجایی‌که دلایل زیاد دیگری برای اهمیت مدیریت دانش وجود دارد در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

برای مثال مدیریت دانش این اطمینان را به ما می‌دهد که همه کارکنان به تخصص و دانش کلی سازمان دسترسی داشته باشند؛ این یعنی حضور نیروهای باهوش‌تر در سازمان. نیروهایی که می‌توانند سریع‌تر و آگاهانه‌تر تصمیم‌گیری کنند. در آن طرف سکه سازمان، مشتریان شرکتی که از مدیریت دانش استفاده می‌کند، دسترسی بیشتری به به‌روش‌های سازمان و در نهایت رضایت بیشتری دارند.

مدیریت دانش این اطمینان را به ما می‌دهد که همه کارکنان به تخصص و دانش کلی سازمان دسترسی دارند.

از نگاهی دیگر مدیریت دانش می‌تواند به انباشت، ذخیره و به‌اشتراک گذاری مؤثر دانش کمک کند. این اتفاق باعث شکل‌گیری فرهنگ سازمانی عمیق‌تری می‌شود که در آن افزایش کارایی و رضایت کارکنانتان در اولویت است. همچنین می‌تواند دانش پیچیده سازمان را ساده و برای کل سازمان قابل‌دسترس کند. مثلاً به کارکنان اطلاع‌رسانی می‌کند که درگذشته چه پروژه‌هایی با موفقیت انجام شده‌است و یا انجام چه به‌‌روش‌‌هایی درگذشته باعث بهبود عملکرد و تصمیمات استراتژیک در کارکنان شده‌است. البته از این نکته مهم غافل نشوید که نداشتن سیستم مدیریت دانش بهتر از داشتن سیستم مدیریت دانشی ناکارآمد است. برخی از کاربردهای متنوع مدیریت دانش در سازمان‌های موفق

یکی از میانبر‌های خوب برای پیداکردن نرم‌افزار مناسب سازمان شما، دیدن نحوه استفاده و کاربرد آن در سازمان‌های مشابه شماست. به همین منظور در ادامه به برخی از کاربردهای متنوع مدیریت دانش در سازمان‌های موفق می‌پردازیم.

 از جمله مهم‌ترین کاربردهای نرم‌افزار مدیریت دانش می‌توان به آنبوردینگ، جلوگیری از دانش کلیدی کارکنان و ... اشاره کرد.

آنبوردینگ کارکنان:

هر کارمند تازه واردی که به سازمان شما اضافه می‌شود نیازمند اطلاعات و دانشی است که بتواند کار مورد انتظار سازمان از او را را درک کند و انجام دهد. ارائه این اطلاعات و دانش است که او را به فردی مؤثر در سازمان تبدیل می‌کند. جمع‌آوری و تهیه یک توالی مناسب از انواع محتوا و اطلاعات متناسب با این هدف باعث می‌شود کارکنان تازه‌وارد، دانش و ارتباطات موردنیاز خود را خیلی سریع‌تر به‌دست بیاورند؛ همچنین به کمک آن می‌توانید یک مرکز آنبوردینگ منظم و ساختارمند برای سازمانتان ایجاد کنید تا بهره‌وری و انگیزه کارکنان را افزایش دهد؛ چرا که با دردسترس‌بودن اطلاعات موردنیاز در روزها و هفته‌های اول ورود، کارکنان تازه وارد کمتر دچار حس سردرگمی و ابهام می‌شوند.

فراخوان نیمه دوم                                                            اهدائ جوایز به بهترین دانش

ایده های خود را با ما در میان بگذارید

 کمیته مدیریت دانش (نظام پیشنهادات) مرکز آموزشی درمانی حضرت زینب (س) در نظر دارد در

جهت گسترش و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات از نظرات و پیشنهادات بکر افراد ایده پرداز، خلاق و باهوش

و متخصص و مجرب در جهت ارتقاء سطح رعایتمندی و پرسنل و مراجعین در راستای اهداف سازمان

با در نظر گرفتن جوایز ارزنده، بهره گیرد.

لذا از کلیه همکاران،اساتید، دانشجویان و مراجعه کنندگان محترم تقاضا می گردد جهت ارسال

پیشنهادات ارزشمند خود به یکی از شیوه های زیر اقدام نمایند:

  مراجعه به سایت ایده به آدرس http://idea.sums.ac.ir

مراجعه به دبیرکمیته، سرکار خانم زارعی، واحد مدیریت شماره داخلی 220-230

  تکمیل قسمت پیشنهادات فرم های مخصوص صندوق های پیشنهادات و انتقادات

  تا پس از بررسی پیشنهادات ارسال شده، اقدام های لازم صورت گیرد.

  • گروه خبری :
  • کد خبری : 95895
کلیدواژه